یکی از مسایل موجود در سازمان‌هایی که به تازگی دارای دفتر مدیریت پروژه شده‌اند این است که چگونه مدیران پروژه را برای عضویت و ورود به دفتر انتخاب نمایند. به هر صورت پس از کمی آزمون و خطا سازمان‌ها به روش درست و مناسب خود خواهند رسید اما نکته‌ای که قصد دارم در این مطلب به آن بپردازم یک گام پس ازاین ماجراست. به عنوان یک عضو دفتر مدیریت پروژه، اعم از مدیر پروژه یا مسئولین نظارتی و کنترلی دفتر، چه کارهایی در قبال این تازه‌واردها باید انجام دهیم؟
  1. ابتدا و مهم‌تر از همه، هر فردی در سازمان باید رفتار و منش خدمتگذارنه نسبت به سازمان و افراد درون سازمان داشته باشد، این منش در بین اعضای دفتر مدیریت پروژه باید به مراتب بیشتر و در حد الگو برای دیگر افراد باشد. دارا بودن این خصوصیت ناخواسته شما را به سمت پدیرش و کمک به فرد تازه وارد هدایت می‌کند. این کمک می‌تواند از در اختیار گذاشتن تجارب باشد تا یاری در اجرای مدیریت پروژه متناسب با استانداردهای تعیین شده. در صورتی که اعضای دفتر خود را درست یا نادرست تافته جدا بافته بدانند(ناشی از عدم وجود منش خدمتگذارانه) و در پذیرش او به عنوان یکی از افراد دفتر مشکل داشته باشند، احتمال موفقیت تازه‌وارد به شدت افت خواهد کرد. در نتیجه به مرور زمان، شما یک مهره سوخته و از دست رفته خواهید داشت. این مهمترین نکته بود.
  2. خواسته یا ناخواسته به عنوان افراد باسابقه‌تر در دفتر، شما الگوی کاری ایشان خواهید بود. لطفا الگوی مناسبی باشید. مطابق استانداردها و شرایط تعیعین شده در دفتر رفتار کنید تا تازه‌وارد هم یاد بگیرد.
  3. فراموش نکنید در همان ابتدا تازه‌وارد را با استانداردها و فرآیندهای دفتر آشنا نمایید. در صورت عدم اجرای این کار، مسئولیت اشتباهات ایشان در این زمینه با شما خواهد بود، دست‌کم از نظر وجدانی 🙂
  4. احتمالا تازه‌وارد دارای نقص دانشی می‌باشد. شما باید با ارائه‌ آموزش‌های مناسب او را به سطح قابل قبول برسانید.
  5. شما بفرمایید چکار دیگری باید انجام دارد؟
2 دیدگاه در چگونه با تازه‌واردها رفتار کنیم؟
  1. سلام
    این نکاتی که گفتید نکات خوبی است اما به نظر شما روال کاری پیشنهادی برای تازه وارد چیست؟
    به نظر من بهتره روال زیر رو داشته باشیم:
    اول: یه بازه ای ایشون فقط آموزش ببینن. این میتونه شامل مستندات و استانداردها و آشنایی با سازمان و پروژه ها و آدم ها و … باشه

    دوم: یک سری کارهای اداری و ستادی دفتر به آن ها محول شود. این کارها می تواند امور پیگیری مربوط به سبد پروژه ها هم باشد (نه یک پروژه خاص)

    سوم: کم کم که طرف وارد کار شد می شه در کنار کارهایی که تا بحال انجام میداد از اون بعنوان دستیار مدیر پروژه هم استفاده کرد

    چهارم: به شرطی که مرحله سوم رو به خوبی طی کرد میتونه مدیر پروژه بشه
    البته بهتره از پروژه های کوچک تر و کم دغدغه تر شروع کنیم

    پنجم هم اگه خیلی خوب پیش رفت میشه سمت مسئول دفتر مدیریت پروژه ها رو از خودت بگیری و به اون بدی ( شایسته سالاری )

  2. @امیر بلوریان
    به نظر من نمیشه راه‌حل یا نسخه کاملی و جامعی پیشنهاد کرد، خیلی وابسته به سازمان و فرد تازه وارد هست. ممکنه در یک زمان دو مدیر پروژه تازه وارد، وارد سازمان شما شوند، یکی سابقه، تجربه و دانشش ۵ برابر اون یکی باشه. آیا این دو نفر باید یک فرآیند واحد رو طی کنند؟
    من پیشنهاد شما رو کمی تغییر می‌دم:
    هر فردی که وارد ساز و کار مدیریت پروژه یک سازمان شد، باید برای ارتقاء و پیشرفت یک برنامه طی کرد. و سعی کنیم طبق اون برنامه رهنمود و رشدش بدی. البته نه تا حدی که سمتت رو مجبور بشی تحویلش یدی 🙂


[بالا]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *