یکی از مشکلات در کار تیمی، حالا هر تیمی با هر سایزی، عدم تمایل افراد به پاسخگویی به دیگر اعضا می‌باشد. مهم نیست که ما چقدر به کار یا سازمانمون علاقه داریم یا چه جایگاهی در تیم‌های سازمانی داریم، اگر بخواهیم در تیم‌های سازمانی موثر باشیم باید ویژگی پاسخگویی را در خود پرورش دهیم. اینکه  دیگران، نه فقط مافوق‌های ما، از ما در مورد مسئولیت‌های سازمانی سئوال کنند، از روند کارهایی که در دست ما می‌باشد پیگیری می‌کنند، گناهی مرتکب نشدند‌ه‌اند بلکه کار درستی می‌کنند. حتی به ما احترام می‌گذارند چون ما را در جایگاهی می‌بینند که توانایی پاسخگویی داریم. اگر فعالیت‌های دیگران به کار ما در سازمان مرتبط است و نتیجه کار ایشان از هر نظر،‌از نظر زمان، کیفیت و …، تحت تاثیر کار ما می‌باشند این حق را دارند که از ما پیگیری کنند و این وظیفه‌ی ما است که به آنها پاسخگو باشیم. حتی فراتر از این برویم.  اگر دیگران(حتی اگر مافوق ما نیستند) برای مطلع شدن از وضعیت  کارهای در دست ما، از ما پیگیری می‌کنند یک جای کار ما مشکل دارد! به عنوان یک عضو تیم باید شرایطی را فراهم آوریم که تمام افراد مرتبط در کمترین زمان و با کمترین زحمت و بدون نیاز به پیگیری مستقیم به وضعیت کارهای در دست ما پی ببرند. گزارش‌های روزانه، ارسال ایمیل، استفاده از شبکه‌های اجتماعی در سازمان و …  می‌تواند ما را در این امر کمک کند. به هر حال این وظیفه‌ی ما است که به دیگران پاسخگو باشیم.

و اما مدیران، یکی از تفکرات اشتباه و رایج در بین مدیران که باعث آسیب به کار تیمی‌می‌شود این است که:

  1. اگر فردی از تیم ما انتظار پاسخگویی داشته باشد و کارهای سازمان را پیگیری کند، به حریم مدیریتی ما تجاوز کرده است.
  2. اگر مانع ارتباطات تیم خود با دیگر افراد در سازمان شویم به تیم خود لطف کردم و به عنوان یک سد بین آنها و مشکلات سازمان عمل می‌کنیم.

با این دو تفکر ما هم باعث می‌شویم که تیم ما خود را از دیگر افراد سازمان را جدا بدانند و هم احساس شراکت در مشکلات سازمان را از آنها دریغ می‌کنیم. این باعث می‌شود که نوعی جناح بندی در سازمان‌ها شکل بگیرد و این تفکر را در افراد سازمان بوجود می‌آورد که “چرا ما دل بسوزانیم وقتی که فلان گروه بی‌تفاوتند و …”.

بنابراین در مقابل افرادی که از تیم ما پیگری می‌کنند جبهه نگیریم. نه تنها به تیم خود نگوییم که به دیگران پاسخگو نباشند، بلکه از آنها بخواهیم که در مقابل هر فردی در سازمان با هر سمتی که با ایشان در کار سازمانی مرتبط می‌باشد، پاسخگو باشند.

خلاصه اینکه اگر برای سازمان و تیم خود ارزش قائل هستیم باید پاسخگو باشیم و پاسخگو تربیت کنیم .

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *