من در پست ابتدایی این بلاگ مطلبی به عنوان نکاتی که باید در هنگام ایجاد تغییر در سازمان بدانیم نوشتم که امیدوارم نظر دوستان را جلب کرده باشد؛ و وعده داده بودم قسمت های بعدی این نکات را هم ینویسم. این مطلب دومین قسمت از نکات مهم در تغییر است. اما پیش از اینکه به نکات جدید برسیم دو خواهش خدمت شما عزیزان عرض کنم. یکم اینکه اگر بخش اول این مطلب را مطالعه نفرموده اید و یا به خاطر نمی آورید، لطفا یک مرور سریع روی آن داشته باشید گمان می گنم پیوستگی مطالب کمک بیشتری به  انتقال منظور کند. دویم اینکه از طریق امیر مهرانی (دوست خوبم که در راه افتادن این بلاگ مرا  بسیار کمک  و تشویق کرده است) شنیدم که روی مطالب قبلی این بلاگ در گودر تبادل نظری شده اما چون من فعلا تعداد کمی از دوستان را Fallow می کنم از آن مطلع نمی شوم. از آنجا که می دانم نظرات شما برای من مفید خواهد بود به هر طریقی که صلاح می دانید مرا هم مطلع کنید، سپاسگزار می شوم.


عجله نکنید: در صورتی که بخواهید تغییرات در سازمان به درستی صورت پذیرد و پایدار باشند باید زمان زیادی را برای کنترل، هدایت و استقرار آنها صرف نمایید. ساده انگارانه است که فکر کنیم با یکی دوتا کارگاه آموزشی و یک بخشنامه و یک ماه هم پشتیبانی حتی حضوری موفق می شوید در یک سازمان تغییرات اساسی ایجاد کنید.

اجازه بدهید یک تعریف از پایان یک پروژه تغییر ارائه دهم. از نظر من، زمانی که پرسنل یک سازمان، شرایط جدید را به عنوان تنها شرایط  کاری در سازمان پذیرفتند و بدون کنترل و نظارت بر اساس شرایط جدید فرایندهای کاری خود را اجرا نمودند و تمام افراد شرکت به غیر از افراد تازه وارد نیاز به آموزش نداشتند، می توان گفت شرایط جدید در سازمان پایدار شده و پروژه تغییر پایان یافته است. به نظر شما شرایط این تعریف در یک سازمان در زمان کمی بوجود می آید؟

با هم تجربه زمانی چند پروژه تغییر را بر اساس تعریف فوق مرور کنیم.

  • جابگزینی یک شبکه کامپیوتری به جای کامپیوتر های جدا از هم در یک شرکت ۵۰ نفره، ۶ ماه.
  • ایجاد فرهنگ گزارش نویسی برای یک تیم ۲۵ نفره، ۳ ماه.
  • راه اندازی یک سیستم CRM در یک شرکت بیش از ۱۰۰ نفره، بیش از ۶ ماه.

پس لطفا عجله نکنید.

به همه احترام بگذارید اما امیدوار نباشید همه افرد راضی شوند: احترام به همه و برخورد دوستانه با همه به طوری که دیگران نسبت به شما احساس مثبتی پیدا کنند از شرایط اصلی ایجاد یک تغییر پایدار است. به طورمسلم در هر تغییری منافع عده ای به خطر می افتد و یا کار عده ای بیشتر می شود و از همه عمومی تر، شاید برای مدتی دوباره کاری برای گروهی بوجود آید. در خیلی از شرایط این اعتبار و احساس مثبت دیگران نسبت به شما است که باید پروژه تغییر را جلو ببرد. پس روی این عامل جلو برنده کار کنید. اما بدانید همیشه افرادی هستند که اعتراض کنند و ناراضی بمانند. احترام آنها را نگه دارید، اما به خاطر این افراد خدشه ای در پروژه خود بوجود نیاورید.

توهم تکنولوژی و ابزار نداشته باشید: نیازهای واقعی خود را به خوبی بشناسید، آنها را به درستی دسته بندی و اولویت بندی کنید و بر این اساس ابزار مورد نیاز سازمان خود را انتخاب نمایید. ابزار و تکنولوژی باید کمک دست شما باشد تا به اهداف خود در تغییر برسید نه اینکه مانع یا هدف کار شما باشد. ابزار هرچه قدر امکانات بیشتری داشته باشد به همین میزان پیچیده تر است و نیاز به صرف هزینه بیشتری برای نگهداری و آموزش دارد. یکی از مشکلات عمده در شرکت و سازمانهای ایرانی توهم  استفاده از بهترین ابزار و تکنولوژی است.

من به همراه امیر مهرانی و مهدی مهدیان درباره این موضوع یک پادکست تهیه کردیم که می توانید از اینجا آن را دانلود کنید.

همیشه در دسترس باشید: یکی از مهمترین نکاتی که باید مورد توجه قرار دهید در دسترس بودن شما است. افراد زمان زیادی منتظر شما نمی مانند و حتی اگر روی موردی شک داشته باشند دست به انتخاب می زنند و اگر این انتخاب اشتباه باشد و فرد یا افراد دیگری مجبور به دوباره کاری شوند، مقصر اصلی در این دوباره کاری پشتیبانی ضعیف و در دسترس نبودن شماست. پس در سریعترین زمان ممکن به درخواست های دیگران جواب دهید. مکانیزم و نظامی برای پشتیبانی خود تهیه و آن را اعلام نمایید  و به آن وفادار باشید. لطفا ایمیل و تلفن های خود را هم جواب دهید.

تیم خود را با دقت انتخاب کنید: همه آن نکاتی را که شما هنگام ایجاد تغییر در سازمان یا شرکت خود رعایت می کنید، باید توسط همه تیم شما نیز رعایت شود. صبوری، خویشتن داری، در دسترس بودن و … در صورتی که در تیم شما افردی باشند که این موارد را رعایت نکند، این امکان وجود دارد زحمات شما هدر رود یا دست کم کار شما بیشتر شود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *