معمولا در کلاس‌های آموزشی که در مورد مدیریت پروژه دارم مخاطبین و حاضرین کلاس از گروه تیم مجری پروژه می‌باشند.  در طول دوره در مورد نحوه تعامل با کارفرما و نحوه مدیریت ایشان با حاضرین به بحث و گفتگو می‌پردازیم و تلاش داریم که بتوانیم در طول کلاس تجاربی در مورد مدیریت مشتریان و انتظارات ایشان را در طول اجرای پروژه، بین حضار به اشتراک بزاریم. هر چند نظر من این است که همیشه حق با مشتری است و باید رضایت ایشان در طول پروژه تامین شود، اما مشکلی پیش نخواهد آمد اگر حاضرین چهار تا بد و بیرا هم به مشتری و کارفرما بگویند. در مورد مدیریت انتظارات ذینفعان جای بحث بسیار زیاد است. فقط اینکه من هنوز تاکید دارم که اگر مشتری از اجرا و محصول پروژه راضی نباشد، پروژه با مشکل مواجه خواهد شد و شاید هم بتوان گقت پروژه شکست خورده است.

حالا این موضوع به کنار، امروز با تجربه جالبی روبرو شدم. اولین جلسه دوره آموزش مدیریت پروژه برای مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی با پدیده جالبی مواجه شدم. در کلاس هم مجری بود هم کارفرما و یا به عبارت صحیح‌تر سفارش دهنده پروژه! حالا من هم باید تکنیک‌های مدیریت کارفرما را بگم، هم روش‌های کسب رضایت ایشان. از طرفی باید مراقب بحث و جدل‌های همیشگی کارفرما و مجری هم باشم. و فردا نشه که سفارش دهنده پروژه به مجری پروژه بگوید مگر تو کلاس نبودی! نشنیدی که رضایت کارفرما مهم است. مجری پروژه هم بگوید برای هر درخواست جدیدی باید فرآیند تغییرات اجرا شود، هیچ تغییری را نمی‌توان بدون بررسی در فرآبند تغییرات اعمال کرد، مگر تو کلاس نبودی!

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *