اینکه شما در سازمان چه مسئولیت و چه اختیاراتی دارید به خیلی عوامل مرتبط می‌شود، اما یک رابطه که گاهی فراموش می‌گردد، نحوه‌ی معرفی و ارائه خودتان در سازمان می‌باشد. بهتر است با یک مثال منظورم را بیان کنم.

شما پس از طی مراحل استخدام، وارد چارت سازمانی یک سازمان می‌شوید. یک سمت به شما اختصاص داده می‌شود و در پی آن یک سری مسئولیت به شما اختصاص داده می‌شود. مثلا می‌شوید مسئول تایپ در سازمان. به شدت در کارتان موفق هستید و ابتدای سال بعد بر اساس شایستگی‌هاتان یا فرآیندها منابع انسانی سازمانی سمت دیگری به شما اختصاص داده می‌شوید. شما می‌شوید مسئول نظارت بر استاندارد بودن مستندات تهیه شده در سازمان . خوشحال و خرسند از تغییر مسئولیت‌، که لزوما نباید ارتقاء باشد، سال جدید را شروع می‌کنید. اما همچنان همکاران شما را به عنوان یک تایپست ماهر و باتجربه می‌شناسند. در ابتدای سال گاه‌گاهی کار استاندارد سازی مستندات را انجام می‌دهید اما با گذشت زمان به دلیل حجم کار تایپ سازمان، ناگزیر از فراموشی مسئولیت جدید بوده و تمام تمرکز خود را معطوف کار ثایپ خواهید کرد. مشکل کجاست؟

عدم همکاری مدیران شما در جهت تثبیت شدن در سمت جدید، عدم همکاری همکاران شما، نبود افرادی که بتوان نبود شما در سمت تایپیست پر کنند و …؟

زمانی که وارد سازمان شدید مثل هر آدم حرفه‌ای و جدیدالورودی سعی دارید که صلاحیت خود را اثبات کنید. بهترین عملکرد را در تایپ مستندات نشان می‌دهید. به طوری روی این کار متمرکز می‌شوید که سازمان شما را به عنوان یک تایپیست خوب می‌شناسد نه یک فرد حرفه‌ای که در حوزه‌ی مستندسازی صاحب تجربه و اندیشه است. اگر شما هدفتان این باشد که تنها و تنها به عنوان یک تایپیست شناخته شوید این استراتژی خیلی خوب است و نباید در انتهای سال مسئولیت جدیدی بپذیرید! اما اگر درست یا اشتباه تصور می‌کنید که علاقه و تجربه شما در زمینه مدیریت فرآیندهای مستندسازی در سازمان است، حتی اگر در حال حاضر در سمت یک تایپیست هستید، می‌بایست این حس را به سازمان منتقل کنید که شما در زمینه دیگری تخصص و تجربه دارید! این کار ساده‌ای نیست و بسیار سخت و زمان‌بر می‌باشد اما لازم است.

زمانی که فعالیت جدید خود را شروع کردید، باید همانند روز‌های اول که وارد سازمان شدید، شروع به تلاش کنید. می‌بایست از این پس به عنوان مسئول استاندارد سازی مستندات سازمان با دیگران رفتار کنید، به مانند یک استانداردساز مستندات در شرکت راه بروید، لباس بپوشید، صحبت کنید. اگر در سال گذشته روی این مورد کار کرده باشید پذیرش دیگران نسبت به شما راحت‌تر خواهد بود.

به طبع نوع برخورد و ارائه خود در هر سمتی متفاوت است و نمی‌توان برای همه یک نسخه پیچید. شاید در آینده در مورد مدیر پروژه بودن بنویسم. اما مهم این است که

  1. بدانید که می‌.خواهید با چه عنوان و سمتی معرفی شوید!
  2. از همان ابتدا خود را با همان ویژگی‌ها معرفی کنید، حتی اگر کار دیگری انجام می‌دهید.
2 دیدگاه در مراقب باش خودت رو چی معرفی می‌کنی!
  1. لطف بفرمایید در مورد “به عنوان مسئول استاندارد سازی مستندات سازمان با دیگران رفتار کنید” بیشتر توضیح بدید. مطلب زیبایی بود…در عین حال احساس میکنم که با بسط دادن بیشتر بحث بالا میتونید به مخاطبانتون کمک بیشتری در درک عملی این قضیه و به کار بستن درست اون بکنید.از قلم و فکر زیبایی که در این موضوع بکار بردید سپاسگزارم.

    • شما لطف داريد. من فكر مى كنم و اعتقادم كه نوع كار و نقش سازمانى افراد روى رفتارشان تاثير خواهد گذاشت. از طرفى اگر فرد تمايل دارد به عنوان شخص داراى تجربه در يك زمينه خاص معرفى شود، فارغ از سمت سازمانى فعلى، مى بايست اين تجربه در رفتار كارى ايشان متجلى بشود. بع عنوان مثال يك مدير پروژه خصوصيت برنامه ريزى در رفتارايشان مشخص است. يا يك فروشنده در برقرارى ارتباطات اوليه بسيار موفق است.
      من سعى مى كنم در مورد نقش مدير پروژه مطلبى به زودى بنويسم. 🙂
      مسلما هر نقش خصوصيات خاصى دارد


[بالا]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *