اگر کمی به مشکلات و ریسک‌های موجود در پروژه‌ها با تامل بیشتری توجه نمایید، شما هم معتقد می‌شوید که درصد قابل توجه‌ای از مشکلات و ریسک‌ها، به انتظارات ذینفعان مرتبط می‌باشد. اجازه بدهید تعدادی از این مشکلات و ریسک‌ها را با هم مرور کنیم

  • مسئول واحد منابع انسانی کارفرما همکاری لازم را برای راه اندازی فرآیندهای جدید به عمل نمی‌آورد.
  • ناظر پروژه یک خط در میان در جلسات پروژه شرکت می‌کند. ظاهرا ایشان علاقه‌ای به شرکت در فعالیت‌های پروژه ندارد.
  • با وجود اینکه بروژه بر طبق برنامه پیش می‌رود مدیر مالی و معاون فناوری اطلاعات سازمان کارفرما از پروژه رضایت نداشته و ممکن است زیر آب پروژه را بزنند!
  • ….

دلیل ریشه‌ای این مشکلات به طور کلی عدم برآورده شدن انتظارات گروهی از ذینعان است. یکی از مهمترین وظایف تیم مدیریت پروژه مدیریت انتظارات ذینفعان پروژه می‌باشد. به استفاده از کلمه مدیریت توجه کنید. بیان نشده است که وظیفه تیم مدیریت پروژه برآورده کردن انتظارات ذینفعان است.  برای اینکه شما بتوانید ذینفعان پروژه را مدیریت نمایید باید در ابتدا ذینفهان و انتظارات آنها را تحلیل نماید.
تحلیل ذینفعان شامل جمع‌آوری، ثبت و بررسی اطلاعاتی از ذینفعان است که می‌تواند در جهت مدیریت آنها مورد استفاده قرار گیرید. این اطلاعات می‌تواند شامل میزان وعلاقه آنها به اجرای پروژه، قدرت سازمانی آنها، میزان شرکت آنها در فعالیتهای پروژه و… باشد.
این اطلاعات باید از ابتدای پروژه ثبت شده و طی فرآیندهایی که در طرح مدیریت مشخص شده است تحلیل شود. این فرآیندها معمولا به گام‌های ذیل شکسته می‌شود

  • شناسایی ذینفعان
  • اولویت‌بندی و گروه‌بندی ذینفعان
  • شنایایی اثرات ذینفعان
  • شناسایی ارتباطات بین ذینفعان
  • مشخص کردن استراتژی مدیریت ذینفعان

قصد دارم در یک سلسله مطالب هر کدام از این گام‌ها را تشریح کنم. البته در حد سودام! برای پست بعدی از این سلسله به روشهای شناسایی ذینفعان خواهم پرداخت 🙂

ادامه دارد…


در توییتر و فیس بوک من را دنبال کنید.

از طریق صفحه تماس با من در ارتباط باشید.

برای دریافت مستندات مدیریت پروژه می‌توانید به صفحه محصولات مدیریت پروژه مراجعه فرمایید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *