مطالب مرتبط

مدیریت ذینفعان پروژه – قسمت یک

مدیریت ذینفعان پروژه – قسمت دو

مدیریت ذینفعان پروژه – قسمت سه


حالا نوبت می رسد به یک کار مهم و کمی پیچیده، که توصیه می‌کنم تنها برای ذینفعان کلیدی و پروژه‌های حساس این کار را انجام دهید. این کار شناسایی نوع تاثیرو ارتباطات بین ذینفعان و ثبت این اطلاعات می‌باشد. این ارتباط و تاثیر چیست و چه استفاده‌ای در پروژه دارد؟

هدف از مدیریت ذینفعان این است تا افرادی را که به اهداف و اجرای پروژه علاقه‌مند هستند، درطول پروژه علاقه‌مند نگه داشته شوند و از ایشان در جهت تاثیر گذاری مثبت روی پروژه استفاده گردد. همچنین ذینفعانی که علاقه ایشان نسبت به پروژه کم یا حتی به اجرای پروژه علاقه‌ای‌ ندارند، اگر امکان دارد در ایشان این علاقه را بوجود آورد و یا دست کم مانع از تاثیر گذاری منفی ایشان در اجرا واهداف پروژه شد.

یکی از راه‌های دستیابی به این هدف این است که بتوان از تاثیر ذینعان روی یکدیگر استفاده نمود. به عنوان مثال وقتی یک ذینفع که نقش حیاتی در اجری موفق پروژه‌ دارد اما در گروه افراد علاقه‌مند به اجرای پروژه  نمی‌باشد را نتوان به روش‌های منطقی علاقه‌مند نمود، می‌توان برای جلوگیری از اثر منفی ایشان در پروژه از طریق رابطه دوستانه‌ی ایشان با یکی از همکارانش که از علاقه‌مندان اجرای پروژه می‌باشند، استفاده کرد.  شاید سفارشات این رفیق شفیق کارآمدتر از توجیهات منطقی تیم اجرایی پروژه باشد.

متال دیگر، در اجرای یک پروژه راه‌سازی برای راضی نمودن افراد یک روستا برای فروش زمین‌های خود که بسیار به زمین‌های آبا و اجدادی خود تعصب دارند، شاید پیشنهاد قیمت بالا برای زمین اثر کمتری نسبت به توصیه امام جمعه آن منطقه داشته باشد. کافیست این رابط شناسایی شود و از امام جمعه خواست تا با اهالی روستا صحبت کند و ایشان را نسبت به اهمیت اجرای پروژه برای کشور آشنا وایشان را راضی نماید.

در طول اجرای پروژه گاه نیاز است که برای مدیریت افراد مخالف از اجبار استفاده کرد. این که چه فردی می‌تواند به ذینفع امر و نهی کند باید شناسایی شود تا در صورت لزوم از این اهرم استفاده شود.  انتخاب اشتباه آمر می‌تواند پروژه را دچار چالش نماید.

ادامه دارد…

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *