قصد داشتم که در مطلبی وظایف یک دفتر مدیریت پروژه را بنویسم که هر چی فکر کردم دیدم که اگر یک لیست از کارهای این  دفتر را بنویسم بالاخره یکی پیدا می شود و بهم می گوید “بی سواد! تو نمی دونیستی که بسته به بلوغ، ساختار و فرهنگ سازمان و با توجه به اختیارات و جایگاه دفتر مدیریت پروژه، این دفتر وظایف متفاوتی دارد. ممکن است که یک فعالیت در یک دفتر به عنوان وظیفه مهم باشد، اما در دفتر دیگر فکر کردن به آن فعالیت ممنوع باشد”. خوب! اگر کسی این را بگوید، حق دارد. بنابراین تصمیم گرفتم که دفتر مدیریت پروژه و وظایفش را با طرح موضوع انواع دفتر مدیریت پروژه معرفی کنم. البته برای شروع خیلی خلاصه و ساده! زیرا با این مفهوم بسیار کار خواهیم داشت.

به طور عمومی دفتر مدیریت پروژه را به سه نوع تقسیم می کنند. البته تقسیم بندی ۵ تایی هم هست که کمی پیچیده تر و پیشرفته تر است. با اینکه من ۵ تایی رو بیشتر دوست دارم از آنجا که بعضی از نکات آن شاید در ایران چندان موجودیت نداشته باشد با همین تقسیم بندی ۳تایی که عمومی تر هم هست، شروع می کنم.

دفتر مدیریت پروژه پشتیبان: این دفتر برحسب درخواست مدیران پروژه پشتیبانی های لازم را از پروژه یا مدیر پروژه انجام می دهند. این پشتیبانی ها شامل ارائه الگوها، تجارب موفق، دسترسی به اطلاعات دیگر پروژه ها و چیزهایی از این قبیل است. این دفتر کار آموزش مدیران پروژه و اعضای تیم مدیریت پروژه  را در صورت لزوم بر عهده دارد. در صورت تمایل مدیران ابزار در اختیار پروژه ها قرار می دهد. این نوع از دفتر اولین سطح بلوغ دفتر مدیریت پروژه می باشد. این دفتر محل نگهدای دانش کسب شده در هر پروژه است که در اختیار دیگر پروژه ها قرار می گیرد. دفتر مدیریت پروژه پشتیبان  در سازمانهایی که پروژه ها با موفقیت در حال اجرا هستند و کنترل اضافی هم در آنها غیر ضروری می باشد، می تواند کافی و مفید باشد.

دفتر مدیریت پروژه کنترلی: این نوع دفتر علاوه بر انجام کارهای دفتر پشتیبان، متدولوژی مدیریت پروژه را در سازمان ارائه می دهد. یعنی دفتر مدیریت پروژه است که می گوید پروژه ها چگونه مدیریت شوند. قوانین و نظامهای مدیریت پروژه را در سازمان مشخص می کند. این نوع دفتر به صورت مرتب به همراه مدیر پروژه، وضعیت پروژه را مرور و در صورت نیاز  فعالیت هایی که باید مدیر پروژه بر اساس این مرور، انجام دهد را مشخص می کند. این دفتر گزارشاتی را که از مدیر پروژه دریافت یا خود تهیه می کند را تحلیل و تحلیل خود را در اختیار مدیران ارشد سازمان قرار می دهد و در نهایت بسته به شرایط جاری در پروژه های شرکت توصیه هایی را به مدیریت ارشد سازمان ارائه می دهد.

دفتر مدیریت پروژه هدایت کننده: که من بهش می گویم دفتر همه کاره! به طور کل در مورد پروژه ها اختیار کامل دارد. علاوه بر کارهای بالا، مدیر پروژه را انتخاب می کند و منابع لازم را او در اختیار مدیر پروژه  قرار می دهد. در حقیقت دفتر مدیرت پروژه است که پروژه ها را اجرا می کند. اولویت بندی بین پروژه ها در اختیار این نوع دفتر است. در صورت صلاحدید در روند اجرای پروژهای سازمان تغییراتی صورت می دهد و خلاصه هر کاری که صلاح بداند در حیطه پروژها انجام می دهد.

البته این تمام کارهای دفاتر مدیریت پروژه نبود، بلکه یک شروع برای بحث روی این مفهوم زیبا و مورد علاقه من است. امیدوارم در مطالب بعدی بهتر به این مطلب بپردازم!


در توییتر و فیس بوک من را دنبال کنید.

از طریق صفحه تماس با من در ارتباط باشید.

4 دیدگاه در شروع با انواع دفاتر پروژه
  1. @علی نعمتی شهاب
    آقا منم بازی! من یکی از اهدافم بلند مدتم تمرکز روی این موضوع است. در حال حاضر هم در یک پروژه بلند مدت دارم روی یک کیس کار میکنم. شاید بتونیم با هم کار کنیم

  2. جالبه که من هم اين روزها دارم هم براي کارهاي دانشگاه و هم براي پروژه‌هايي که دارم روي PMO کار مي‌کنم!
    🙂

  3. با سلام و احترام ،
    با توجه اینکه من تازه وارد به دنیای مدیریت پروژه هستم ، ولی‌ علاقه‌مند به این موضوع هستم ، اگر تمایل داشتید ، بنده هم با کامل میل آماده کار تیمی با شما برای اطلاع رسانی بهتر راجع به دفاتر مدیریت پروژه هستم
    با احترام

  4. مطالب خوب زياد جمع کردم مهدي
    بيزينس خيلي آينده‌داريه به نظر من
    خوشحال مي‌شم با هم هم‌کاري کنيم
    🙂


[بالا]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *