• به منظور مشخص کردن نیازمندی‌های سطح بالای محصول و پروژه، منشور پروژه را مطالعه نمایید.
  • ثبت کننده ذینفعان را بررسی کنید تا آنهایی که می‌توانند اطلاعات دقیق و جزئی‌تری  در مورد نیازمندی‌های محصول و پروژه به شما ارائه کنند،  مشخص شود.
  • بر اساس شرایط و ذینفعان و با در نظر گرفتن نوع اطلاعاتی که در هر زمان قصد کسب آنها را دارید روش مناسبی را از تکنیک‌های جمع‌آوری نیازمندی‌ها انتخاب کنید.
  • طرح مدیریت نیازمندی‌ها را تهیه و باید در بین ذینفعان کلیدی مرور و تایید شود. اطمینان پیدا کنید که طرح مدیریت نیازمندیها شامل موارد ذیل باشد:
  1. شرح روش‌های جمع‌آوری، ردگیری و مدیریت نیازمندی‌ها
  2. فعالیت لازم برای مدیریت پیکربندی
  3. فرایند اولویت‌بندی نیازمندی‌ها
  4. ماتریس ردیابی نیازمندی‌ها
  5. متریک و ممیزی نیازمند‌های
  • در جمع آوری نیازمندی ها می توانید با نیازمندی های اصلی شروع و در طول زمان آنها را به تفضیل ریز کیند.
  • در تهیه مستندات نیازمندی ها می توانید از یک سند بسیار پیچیده یا از یک لیست از نیازمندی ها با ویژگی آنها استفاده کنید. بسته به شرایط پروژه فرمت مناسب را انتخاب کنید. اما این مستند باید دست کم شامل این ویژگی ها باشد
  1. ذینفع درخواست کننده نیازمندی ها
  2. اولویت نیازمندی
  3. دسته بندی نیازمندی
  4. معیار پذیرش نیازمندی
  • ماتریس نیازمندی ها دست کم شامل موارد ذیل باشد
  1. نیازمندی های مرتبط
  2. بسته های کاری مرتبط در جهت تحقق نیازمندی
  3. سناریو تست/تحویل
  • اگر مقدور است از یک مدل کاری یا Prototype از محصول مورد انتظار تهیه و با استفاده از آن، از نیازمندیهای استخراج شده بازخورد بگیرید.
  • مستند نیازمندیها را تهیه کنید و توجه داشته باشید که هر نیازمندی بر اساس یک نیاز کسب و کار، قابل اندازه‌گیری، قابل تست، قابل ردیابی، کامل و معتبر باشند.
  • مستند نیازمندی‌ها باید توسط ذینفعان کلیدی تایید شود.

در توییتر و فیس بوک من را دنبال کنید.

از طریق صفحه تماس با من در ارتباط باشید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *