سازمان‌ها برای بهبود وضعیت و بهبود فرآیندهای کاری ناگزیر از تغییرات در فرآیندهای سازمانی هستند. در این واقعیت شکی نیست اما در انجام و اعمال تغییرات فرآیندی باید نکاتی را مدنظر داشت. عدم توجه به بعضی نکات نه تنها بهبود فرآیندی که از تغییر مورد نظر است را از بین می‌برد بلکه باعث شکت تغییرات و گاه ایجاد تعارض می‌گردد.

نکته ابتدایی در ایجاد تغییرات، شناسایی مشکلات موجود و اولویت دادن به رفع آنها و عدم تولید مشکلات جدید است نه اولویت دادان به ایجاد تغییرات در فرآیند. مشکل بزرگی که در تغییرات فرآیندی سازمان‌ها می‌باشد این است که به محض اینکه افراد درگیر در فرآیند به مشکلی بر می‌خورند، اصرار دارند که مشکل را با تغییرات فرآیند برطرف کنند. از آن بدتر اینکه در این هنگام فقط روی رفع مشکل موجود تمرکز دارند و توجه‌ای به مشکلات جدید در فرآیند جدید ندارند. در صورتی که خیلی از مشکلات فرآیندی با راه‌حل‌های ساده‌تری و کم هزینه‌تری قابل رفع است.

نکته دوم اینکه زمانی که قصد تغییر در فرآیندی را دارید باید این کار را با مشورت و اطلاع افراد کلیدی درگیر در آن انجام دهید. نه اینکه خودتان فکر کنید، خودتان مشکل را کشف کنید و خودتان نسخه جدید بپیچید. اما دیگران باید این نسخه شما را اجرا کنند. معمولا در این شرایط مشکل برطرف نمی‌شود بلکه از سمت شما به سمت همکاران شما منتقل می‌شود. فارغ از این، عدم دخالت دادن افراد درگیر در یک فرآیند در ایجاد تغییردر آن،  نوعی عدم اعتماد و احترام را القاء می‌کند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *