به نظر شما کدام یک از گزینه‌های ذیل صحیح می‌باشد؟

  1. سازمان‌ها برای استقرار فرآیند مدیریت پروژه، ابتدا نیاز دارند که دفتر مدیریت پروژه راه‌اندازی نمایند تا با استفاده از آن فرآیندهای مدیریت پروژه  را در سازمان راه‌اندازی نمایند.
  2. دفتر مدیریت پروژه برای ارتقاء سطح بلوغ مدیریت پروژه در سازمان لازم است و در واقع گام بعد از استقرار فرآیند مدیریت پروژه در سازمان‌ها می‌باشد.

به نظر من هر دو گزینه می‌تواند صحیح باشد. شما می‌توانید پیش از آنکه فرآیند مشخصی برای مدیریت پروژه داشته باشید، دفتر مدیریت پروژه را تشکیل دهید و از این دفتر بخواهید که فرآیند مدیریت پروژه متناسب با نیازهای سازمان طراحی و راه‌اندازی نماید و یا اینکه در ابتدای سعی کنید که یک فرآیند مدیریت پروژه متاسب با نیازهای سازمان، راه اندازی نموده و سپس برای ارتقاء، بهبود، کنترل و مدیریت فرآیند مذکور دفتر مدیریت پروژه را تاسیس نمایید.

مسئله اصلی نیازهای سازمان شماست و نه تقدم و تاخر دفتر یا فرآیند مدیریت پروژه. پیش از هر کاری باید مشخص شود که:

  1. سازمان شما چه نیاز و مشکلاتی دارد؟
  2. آیا مدیریت پروژه پاسخگوی نیاز و مشکلات شما می‌باشد؟ باور کنید خیلی از مشکلات در سازمان‌ها با کارهای فرآیندی، نظارتی، ابزاری و آموزشی بسیار ساده برطرف می‌باشد. خیلی از موارد لزومی به صرف زمان، هزینه و انرژی برای مدیریت پروژه در سازمان نمی‌باشد.
  3. اگر نیاز سازمان شما، فرآیند مدیریت پروژه باشد، حالا زمانی است که استراتژی شما باید در این زمینه مشخص گردد. حالا باید فکر کنید که دفتر راه‌‌اندازی کنید یا فرآیند مدیریت پروژه.

قصد ندارم و امکان ندارد یک روش مشخص توصیه کرد. اما در ذیل چند نکته که می‌تواند در انتخاب روش به شما کمک کند ذکر می‌کنم. تاکید می‌کنم این‌ها فقط در حد تجربه‌های نویسنده می‌باشد 🙂

  1. اگر فرهنگ سازمان شما به گونه‌ای است که برای اعمال تغییرات نیاز به اختیارات سازمانی می‌باشد و بدون آن کسی از شما حرف شنوی ندارد، راه‌اندازی دفتر مدیریت پروژه که ذیر نظر مدیر ارشد سازمان باشد، توصیه می‌گردد.
  2. اگر پروژه‌های سازمانی شما از نظر پیچیدگی و محدوده کوچک می‌باشند و یا شما قصد دارید با یکی دو پروژه کار استقرار فرآیند مدیریت پروژه را به صورت پایلوت شروع کنید، شاید نیاز نباشد خود را درگیر راه‌اندازی دفتر مدیریت پروژه نمایید.
  3. تعداد پروژه عامل مهمی در انتخاب می‌باشد. هر چه تعداد پروژه‌های شما زیادتر باشد، توصیه به راه‌اندازی دفتر مدیریت پروژه در ابتدا بیشتر می‌شود.
  4. راه‌اندازی دفتر مدیریت پروژه در ابتدای کار، زمان رسیدن به خروجی‌های قابل لمس برای مدیران را به تاخیر خواهد انداخت. در زمان انتخاب استراتژی، صبوری مدیران خود را در نظر بگیرید.
  5. به نظر شما چه آیتم‌های دیگری وجود دارد؟
2 دیدگاه در دفتر مدیریت پروژه آری یا نه؟
  1. در مقاله ای به نام “Evolving the project management office: A competency continuum, Gerard M. Hill 2004” دفتر مدیریت پروژه را یه زنجیره متوالی توصیف کرده که دارای پنج مرحله است و بسته به نیاز سازمان و بزرگی و کوچکی آن، به مراحل بالا میتواند حرکت کند. مقاله خوبیست در این زمینه


[بالا]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *