استاندار بودن فرآیندهای سازمان و سفت و سخت بودن در اجرای صحیح همیشگی آنها  چیزهای بسیار خوبی هستند. اما مانند تمام چیزهای خوب، این مورد هم اندازه دارد و نباید در مورد آنها افراط پیشنه کرد. فرآیندهای کسب و کار مانند موجودات زنده باید در شرایطی انعطاف نشان دهند تا زنده بمانند.  پس از استقرار هر فرایند کسب و کار که دو فرد یا دو واحد مختلف سازمانی در آن دخیل هستند، تا زمانی که همه چیز طبق برنامه و استانداردها پیش می‌رود دنیا گلستان خواهد بود، اما مگر می‌شود همیشه همه چیز طبق برنامه پیش برود!؟ به طبع این عدم تطابق اگر به صورت موردی باشد، مشکل بحرانی نخواهد بود. مشکل زمانی پیش می‌آید که افراد درگیر در فرآیند با توجیه ناقص بودن فعالیت‌ قبلی فرآیند،اعتقاد داشته باشند که  نمی‌توانند و نباید فعالیت‌های مربوط به خود را انجام دهند.

بیایید کمی به این افراد حق بدهیم! شاید حتی چنین توجیهی مشکلی نداشته باشد اما اگر این افراد با توجیه اینکه مسئولیت صحت فعالیت‌های پیشین با فرد یا واحد دیگری است و بدون هیچ تلاش موثری منتظر رفع مشکلات باشند، می‌توان گفت فاجعه‌ای در حال رخ دادن است. این افراد دوست ندارند احتمال بدهند که نکند مورد ویژه‌ای در فرآیند پیش آماده و لزوما نقص و خطایی نیست. حتی اگر خطایی هم باشد فکرشان به این سمت نمی‌رود که می‌توان با تعاملی سازنده سازمان را در رفع نقص موجود یاری کرد تا فرآیندهای سازمانی رها شده نمانند.

نیروهای سازمان می‌بایست در خود این باور را بوجود آورند، حتی اگر ۱۰۰ درصد درست نباشد، که اگر من تلاش کنم که اشتباهات همکارانم را تصحیح کنم، در حقیقت به خودم کمک کرده‌ام. اصولا زمانی که فردی در سازمان نقصی در فرآیندهای کسب و کار بوجود می‌آورد همه افراد سازمان متضرر خواهند شد. نباید با توجیه بی‌کفایتی و یا خطا کار بودن همکاران، که از نظر من به طور قطع به یقین توجیه اشتباهی است، نسبت به آنها رفتار انفعالی داشته باشیم و همیشه منتظر آن باشیم که سرشان به سنگ بخورد، نزد مدیران ارشد ضایع شوند و یا فرد مسئول دیگری آنها را راهنمایی کنند. بهتر است خودمان دست به کار شویم و کمی با همکارانمان حرف بزنیم. علت وتوجیه شرایط غیر استاندارد فعلی را جویا شویم. سعی کنیم که با کمک آنها مشکل احتمالی را رفع کرده تا زودتر بتوانیم فعالیت خود را انجام داده تا هر چه سریعتر سازمان و در پی آن همه افراد سازمان سود کسب کنند.

همه ما در کارهای سازمانی خود اشتباهاتی داریم و خواهیم داشت. اگر می‌خواهید دیگران در رفع اشتباهات، شما را یاری کنند، بد نیست کمی با هم حرف بزنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *