مطالب پیشین

اقدامات پیش از جلسه – قسمت یک

اقدامات پیش از جلسه – قسمت دوم

اقدامات پیش از جلسه – قسمت سه


حالا که با آمادگی لازم قصد شرکت در جلسه دارید برای اینکه زحمات قبل از جلسه شما به ثمر بنشیند باید یکسری نکات را هم در حین جلسه رعایت کنید. من این نکات را بر اساس نقش تقسیم بندی کرده و خدمت شما ارائه می کنم. امیدوارم مفید باشد.

رئیس جلسه

جلسه را به خوبی آغاز کنید: یکی از عوامل موفقیت یا شکست یک جلسه چگونگی شروع یک جلسه می باشد. جلسات را باید رئیس جلسه آغاز می کند. شاید در ظاهر این شروع کردن کار سختی نباشد اما اگر به خوبی صورت نگیرد احتمال این وجود دارد که کنترل جلسه از دست رئیس خارج شود. خوب چه نکاتی را باید مدیر در نظر بگیرد؟

  • شروع به موقع جلسه یعنی بالا بردن اهمیت نظم در جلسه: همه ما شاهد جلساتی بودیم که با تاخیر آغاز می شوند. یکی در ترافیک است، دیگری در جلسه دیگری کارش طول کشیده است و از همه بدتر یک نفر هم فراموش کرده که جلسه ای در کار می باشد  و همه صبر می کنند تا غایبین برسند. فاجعه آمیزتر اینکه همه حاضرین سر ساعت در مکان جلسه حضور دارند، اما صحبت ها متفرقه چنان گل انداخته که ناخودآگاه موضوع جلسه با تاخیر مطرح می گردد. معمولا در این گونه شرایط این حس به حاضرین دست می دهد که جلسه رسمیت و اهمیت خاصی ندارد. توصیه می کنم تنها در شرایط بسیار بسیار خاص جلسه را با تاخیر آغاز کنید. به کسانی که دیر می آیند به طور محترمانه و با ظرافت تذکر دهید. اگر لازم می دانید تاکید کنید که تاخیر جلسه از اهمیت و رسمیت جلسه نمی کاهد.
  • قوانین جلسه را بیان کنید: هر جلسه بسته به نوع و ماهیتش قوانین خواصی دارد. به عنوان مثال در جلساتی از نوع طوفان مغزی (Brainstorming) کسی نباید نظر دیگری را نقد کند یا در یک جلسه خاص نباید افراد بدون اجازه گرفتن صحبت کند. شما باید این قوانین را برای حاضرین بیان کنید. البته بهتر است برای تسریع کار قبل از جلسه در یکی از پیوستهای دستور جلسه این قوانین را آماده و به همراه این مستند برا ی حاضرین ارسال نمایید. در این شرایط شما می توانید با یک مرور سریع از روی قوانین به مرحله بعد بروید. اما هرگز از مررو قوانین غافل نشوید. نکته مهم در قوانین جلسه که نباید فراموش شود اختیارات و مسئولیت های رئیس و دبیر جلسه می باشد. به طور شفاف آنها را بیان نمایید تا در صورتی که مجبور شدید از اختیارات خود استفاده کنید، حاضرین شکه نشوند.
  • دستور جلسه را مرور کنید: این کار باعث می شود افرادی که دستور جلسه را مطالعه نکرده اند از اهداف جلسه به طور دقیق تر مطلع شوند. همچنین باعث می شود افراد سعی کنند خورد را با شرایط و مسیری که در دستور جلسه ذکر شده هماهنگ کنند. پس از اینکار شما می توانید بر اساس دستورجلسه، جلسه را  ادامه دهید.

جلسه را هدایت و کنترل کنید: مسئولیت هدایت جلسه با رئیس جلسه می باشد. در حقیقت رئیس جلسه است که با مدیریت صحیح خود دستیابی به اهداف جلسه را تضمین می کند. در این مورد چند نکته به ذهن من می رسد که توجه به آن می تواند موثر باشد.

  • تا جایی که می شود رئیس نباشید: اگر جلسه بر اساس اهداف، دستور جلسه و قوانین در جریان است، سعی کنید تنها در نقش یکی از حاضرین عمل کنید. ساده بگویم وقتی لازم نیست رئیس بازی درنیاورید. عدم این کار باعث می شود جایی که لازم است  نتوانید از اختیارات خود استفاده کنید. در واقع  میزان استفاده از اختیارات رئیس جلسه مانند کوپن هایی با تعداد محدود است که باید جایی که لازم است مصرف شود.
  • مراقب زمان باشید: اگر در دستورجلسه دارای زمانبدی است، سعی کنید حاضرین از آن تخطی نکنند. در جای لازم  به آنها تذکر داده و از ایشان بخواهید اجازه دهند جلسه بر اساس زمان بندی دستورجلسه ادامه پیدا کند. اگر هم دستورجلسه زمانبندی ندارد باید از هوش و تجربه خود برای تقسیم زمان استفاده نمایید.
  • اهداف جلسه فراموش نشود: مراقب باشید که جلسه در مسیر دستیابی به اهداف جلسه پیش رود. هر فعالیت و گفتگویی هر چند مهم، نباید در جلسه صورت پذیرد مگر در جهت رسیدن به اهداف جلسه باشد. لازم بود با احترام به حاضرین تذکر دهید که مباحث آنها در چارچوب جلسه نمی باشد و اگر هم لازم بود اخطار دهید. اگر هم جواب نداد و اختیارش را داشتید اخراج  را هم می توانید استفاده کنیدف، هر چند تنها به عنوان راه آخر توصیه می کنم. در بعضی جلسات موضوعاتی مطرح می شود که برای سازمان بسیار مهم می باشد و گروهی تمایل دارند پیرامون آن جلسه ادامه پیدا کند حتی اگر هدف جلسه چیز دیگری است. در اینجا بهترین کار این است که حاضرین را متقاعد کنید که موضوع مورد علاقه ایشان را در جلسه دیگر بررسی خواهید گرد. امیدوارم  قدرت آنها بیشتر نباشد!
  • حاضرین به تفریح هم نیاز دارد: خلاصه بگویم اجازه دهید در حد معقول جلسه دارای جو شادی باشد. اجازه بیان لطیفه،  خاطره و شوخی را به حاضرین بدهید. اما مراقب باشید شور نشود.
  • مراقب رضایت حاضرین باشید: هر چند وظیفه اصلی شما هدایت جلسه در جهت اهداف آن می باشد،‌ اما بدانید که عدم رضایت افراد می تواند تاثیر بدی در جلسه داشته باشد. عدم توجه آنها به بحثهای مطروحه در جلسه که می تواند باعث دوباره کاری گردد، یکی از نتایج این مورد می باشد. شما باید مراقب باشید که حاضرین باعث رنجش یکدیگر نشوند و خود شما هم در صورتی که مجبور به ارائه تذکر هستید با احترام این کار را انجام دهید.

ادامه دارد…


در توییتر و فیس بوک من را دنبال کنید.

از طریق صفحه تماس با من در ارتباط باشید.

2 دیدگاه در اقدامات حین جلسه – قسمت یک
  1. با سلام و آرزوی توفیق برای جناب عرب عامری
    اینجانب حسب تجربه اندک خود، در یک سطح کلان و کلی، اهم عوامل و دلایل بی فایده بودن یا مفید و موثر بودن جلسات را در سه دسته زیر تقسیم بندی کرده ام:

    ۱) افراد مرتبط بدانند برای چه دور هم جمع شده اند (هدف از تشکیل جلسه)
    ۲) بر چه اساس و با چه روالی قرار است دور هم باشند(دستور جلسه)
    ۳) نتیجه حاصله از دور هم جمع شدن ایشان، چه تاثیری بر خود ایشان و یا سازمان/پروژه دارد (تسریع در امور، کاهش هزینه ها، افزایش کیفیت)
    به هر میزان که شرایط فوق برقرار باشد، به همان میزان جلسات موفق تری خواهیم داشت.
    ضمنا در صورتیکه افراد، تاثیرات مثبت دور هم جمع شدن را ( به اشکالی از قبیل تسهیل و تسریع در امور، افزایش سود، گشوده شدن گره ای از سازمان/ افراد متبوع سازمان و ……) لمس کنند، در آنصورت فاکتورهایی از قبیل نظم، توجه به دستور جلسه، رضایت حاضرین، هدایت جلسه در مسیر مناسب، مکان جلسه و نظایر اینها بسیار ساده تر و با مشارکت بیشتر از جانب حضار جلسه قابل دستیابی خواهد بود.
    بنظر اینجانب به هر روشی( حسب شرایط و ویژگیهای سازمان) بتوان شرایط و عوامل فوق الذکر را فراهم کرد ( علی الخصوص عامل سوم )، موفقیت جلسات را شاهد خواهیم بود.
    از دریافت نقطه نظرات دوستان اندیشمند و با تجربه خوشحال خواهم شد.


[بالا]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *