یکی از مهمترین نکاتی که باید در ابتدای پروژه مشخص گردد، حدود اختیارات مدیر پروژه و مسئولیت افراد مختلف در مقابل تصمیمات ایشان است. معمولا این فاکتور در پروژه‌های متوسط و کوچک فراموش می‌شود. عدم توجه به این موضوع می‌تواند باعث شکست پروژه شود.

وقتی اختیارات مدیر پروژه مشخص نباشد، او مجبور است برای اخذ ساده‌ترین تصمیمات، تصمیمات خود را با مقامات ارشد سازمان مرور کند. همین عامل باعث تاخیر در روند اجرای پروژه می‌شود. این یعنی از دست دادن یکی از ارکان ارزیابی موفقیت پروژه، یعنی زمان. از طرف دیگر وقتی اختیارات مدیر پروژه در سازمان مشخص نباشد، نمی‌توان انتظار داشت که دیگر افراد سازمان نسبت به اجرا و احترام به تصمیمات او برخورد مناسب داشته باشند. شاید هم دلیلی ندارد، به چه استنادی باید تصمیمات ایشان را اجرا نمود، مگر ایشان مجوز ارائه کار به افراد سازمان را دارد؟

اگر فرض کنید تنها مشکل سازمان در این رابطه عدم وجود اطلاعات می‌باشد و مانعی به نام مقاومت سازمانی وجود ندارد، راه حل این مشکل ساده است، بسیار ساده. تنها کافی است که در ابتدای هر پروژه، مدیران ارشد سازمان طی یک جلسه اختیارات و محدودیت‌های مدیر پروژه را به او گوشزد و برای او مشخص نماید و طی یک جلسه آغازین پروژه، به طور رسمی این حیطه اختیارات را به اطلاع افراد مرتبط در سازمان برسانند و نسبت به جدی گرفتن تصمیمات مدیر پروژه تاکیدات لازم را صورت دهند.

به عنوان مدیر پروژه، بر عهده شماست که پیش از شروع هر پروژه، مشخص شدن موارد فوق را از حامیان پروژه پیگری نمایید. بدون این موارد، پروژه را آغاز نکنید! بهتر است در همان ابتدا زمان مناسبی را برای مشخص کردن اختیاراتتان صرف کنید، وگرنه مجبورید چندین برار این زمان، در طول اجرای پروژه،  صرف گرفتن اختیارات نمایید.

1 پاسخ به اختیاراتت رو مشخص کن

[بالا]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *